ROPECO: ”Chiar şi centrele de excelență ale producătorilor au preluat soluţii de la inginerii noştri!”
Ca fost șef al Departamentului de Self Service și Mobile Banking din cadrul BCR, economistul Iancu Bangheorghe a acumulat experiența necesară unei funcții de management într-o companie aflată de cealaltă parte a ”baricadei”, cea a furnizorilor de soluții și echipamente. E complicat să fii numărul 2 într-o firmă precum Ropeco București? E provocator – se înțelege din spusele domniei sale într-o discuție liberă despre destinele unui provider local după 25 de ani de activitate.
Ropeco București se apropie cu pași repezi de aniversarea a 25 ani de activitate pe piața românească. A fost o perioadă complicată, de acomodare și consolidare pentru firmă, dar în cele din urmă, Ropeco s-a impus, a devenit un nume, un reper. Cel puțin ultimii cinci ani au confirmat prin rezultate: cifră de afaceri în creștere (62,2 mil lei în 2017), profit net record (8,7 mil. lei), echipă de peste 100 de salariați. Care au fost ideile inspiratoare ce au dus firma pe calea cea bună?
Într-adevăr, ne apropiem de un moment de bilanţ, şi suntem mândri de ce am realizat până acum, de faptul că suntem apreciaţi de colaboratorii noştri ca partener de încredere şi cu standarde de calitate de la care nu ne abatem.
Poziția bună de azi a companiei Ropeco se datorează mai multor factori. Domeniile pe care activăm au fost bine alese, am ajuns la o bună cunoaștere a pieței și a clienților, am păstrat o conduita bună de business. Mai mult, am fost continuu preocupați de nou, am adus pe piaţă produse inovative, cum sunt soluţiile de procesare a numerarului de la Glory și ne-am susţinut talentele din echipă, cele care au dezvoltat soluţiile software destinate terminalelor POS implementate în reţelele unor bănci din România.
De asemenea, pot vorbi despre dedicarea colegilor care au adus soluţiile din domeniul gestiunii deşeurilor într-un moment incipient pe piaţa locală, dar cu o viziune sustenabilă pe termen lung, prin implementarea managementul integrat al acestora.
Există însă o calitate esenţială pe care o avem, pe care am cultivat-o în mod special în compania noastră, şi care a influenţat în mod semnificativ evoluţia acesteia: flexibilitatea sau, așa cum se descrie azi în literatura de specialitate, ”agilitatea”, puterea de a ne adapta resursele la o diversitate de cerinţe, proiecte, domenii, de a utiliza în mod optim ceea ce avem pentru a livra soluţii de calitate şi a aduce valoare adăugată într-un timp relativ scurt. Eu cred că aceasta este cel mai mare avantaj al nostru, şi pot să vă spun că este un lucru pe care îl văd ca element al identităţii noastre, al modului cum ne facem munca în fiecare zi.
V-ați distins în timp ca un furnizor de prim rang al sectorului financiar-bancar, dar nu numai. Ce prevalează la această oră în business-ul Ropeco: soluțiile de plăți, cele pentru cash management sau cele pentru securitate mecanică și coduri de bare?
Nu cred că ceea ce prevalează în ROPECO poate fi exprimat în termeni de produs. Aş spune că în Ropeco prevalează gândirea inovativă şi serviciile de calitate, care sunt un punct comun pentru toate soluţiile implementate.
În ultima perioadă am observat în piaţa de profil o tendinţă de glisare dinspre procesul propriu-zis de vânzare/cumpărare produse spre implementarea unor proiecte complexe, prin care diferite produse, de multe ori construite prin colaborarea intre mai mulţi furnizori, sunt integrate în arhitectura fizică şi funcţională a beneficiarilor.
Acesta este de fapt lucrul care a stat la baza dezvoltării companiei – ideea de integrare a unor produse şi a unor fluxuri de funcţionare care să creeze noi modele de business şi noi oportunităţi pentru clienţii noştri, şi nu ideea de a vinde un produs pentru a soluţiona o problemă a clientului. Iar partea de design şi implementare este susţinută de reţeaua noastră de service, care acoperă toată România şi de care suntem foarte mândri.
Avem acum un număr de 65 de ingineri şi tehnicieni care sunt foarte comptenți, care au găsit soluţii creative şi originale multor probleme ridicate de implementarea şi funcţionarea echipamentelor pe care le avem în administrare. Chiar şi centrele de excelență ale producătorilor au preluat soluţii de la inginerii noştri şi le-au implementat apoi în toată lumea. Sigur, acest lucru s-a construit în timp, noi am investit foarte mult în oameni, dar şi în optimizarea de sisteme, astfel încât să asigurăm o planificare optimă a proceselor şi să putem acoperi o gamă variată de tipologii de echipamente, să reducem timpii de răspuns şi de rezolvare a solicitărilor primite.
ROPECO este un distribuitor autorizat și dedicat pentru mai multe companii globale, specializate pe producția unor terminale și echipamente de mare performanță pentru industria bancară, de retail, logistică, industria IT de procesare de documente sau reciclare de materiale (Glory, Konica Minolta, Ingenico, Zebra, Honeywell, Cab, Wertheim, Kaso etc). Cum câștigați, de regulă, încrederea acestora? Cum descoperiți nevoile pieței locale și cererea?
Aceasta ține de strategia noastră, de viziunea cu care s-a pornit la drum: să oferim calitate tutror partenerilor noştri – atât clienţi, cât şi furnizori. Noi am insistat foarte mult pe acest aspect, câteodată chiar în dauna dezvoltării noastre pe termen scurt.
Un alt aspect esenţial este implicarea beneficiarilor încă din fazele de design ale proiectelor. Descoperim astfel nevoile efective ale utilizatorilor prin prospectarea modelelor de utilizare şi prin realizarea unor prototipuri în aşa numitele ”etape-pilot” – în etapele iniţiale de implementare a soluţiilor; ulterior acestea sunt rafinate pentru a aduce un maxim de beneficiu pentru utilizatorul final.
Cred că implicarea utilizatorului în procesul de design prin utilizarea prototipurilor este un lucru care te ţine ancorat în realitate, furnizând feedback prompt şi creând premisele pentru o funcţionalitate maximă. Sigur că sunt importante şi optimizările obţinute pe fluxul de achiziţii, dar cel mai important lucru este modul în care se relaţionează cu utilizatorii şi cum ne integrăm cu partenerii din proiecte.
Am sesizat în ultimul timp o concentare aparte a Ropeco pe industria de retail, o prezență activă a companiei la evenimentele de specialitate (Future Retail Solutions – Finmedia, Retail Cash Management – GOVNET, ExpoShop – Romexpo). Mai mult, interesul respectiv a fost confirmat și de prezența la aceste manifestări a vicepreședintelui pentru piețele de retail din EMEA al Glory Global Solutions, Hagen Hoehl. A fost prezența domniei sale o recunoaștere a importanței eforturilor Ropeco ca distribuitor de prim rang al Glory în România?
Suntem cel mai important furnizor local de soluţii şi echipamente în domeniul procesării numerarului şi putem împărtăşi public din experienţa noastră de vânzare, evidenţiind avantajele spectaculoase care însoţesc noua tehnologie şi implicit cele mai moderne echipamente de procesare şi reciclare automată a numerarului.
Astfel, invitatul nostru din partea Glory, domnul Hagen Hoel, ne-a acordat suportul său în prezentarea soluţiilor Cashinfinity, prezentând benchmark-uri din alte pieţe şi domenii de implementare şi punctând avantajele şi tendințele noilor tehnologii din domeniu.
Aş vrea să menţionez că soluţia Cashinfinity este concepută să revoluționeze fluxuri complexe legate de procesarea numerarului în companii medii şi mari, atât în front-office, cât şi în back-office şi prezintă adaptabilitate pentru foarte multe industrii: în primul rând retail, dar şi financiar-bancară, warehouse.
Una dintre soluțiile-fanion ale Ropeco, mașina CASH DEPOSIT (RCD 50), a fost prezentată live la Forumul curierilor și serviciilor poștale de anul acesta, la ExpoShop și în presa de specialitate. Care au fost răspunsurile pieței până la această oră, ce interes ați stârnit?
Echipa ROPECO a fost onorată pentru distincţia primită în cadrul ceremoniei, ‘’Courier & Poştal Services Romanian Awards 2017’’, organizată de GOVNET. În segmentul echipamentelor de cash management şi self-service, Ropeco Bucureşti a dezvoltat şi lansat pe piaţa din România o soluţie de management al procesului de depunere numerar, care cred că este prima de acest tip implementată în industria de curierat şi servicii poştale.
Primul nostru proiect, care ne-a adus multă satisfacţie şi motivaţia de a continua în această industrie, a fost realizat împreună cu Sameday, compania de curierat cu cea mai mare creştere în domeniu şi unde am regăsit dorinţa de inovare şi de promovare a unor soluţii creative. Economia românească are o caracteristică aparte faţă de alte ţări: ea se bazează încă foarte mult pe operaţiuni cu numerar, desi exista o tendinta de a limita volumul acestor operatiuni prin alternative de decontare non-cash a tranzactiilor.
Numerarul implică însă destule probleme: este nevoie de timp dedicat special pentru procesarea lor, este costisitor, necesită reconciliere fizic/scriptic, pune probleme legate de securitate fizică şi chiar probleme de sănătate, de igienă.
Echipamentul Cash Deposit RCD50 a fost proiectat pentru companiile care au nevoie să-şi optimizeze fluxurile de depunere numerar: atât dinspre clienţi către companie, cât şi dinspre companie către bancă; nu este vorba de fluxuri extrem de complexe, ci mai degrabă de un număr mare de operaţiuni repetitive, de reconcilieri şi de un volum fizic mare de bancnote care trebuie procesate.
Soluţia administrează procesul de depunere, numărare, validare şi stocare de bancnote, şi poate fi integrată cu sistemele operaţionale şi de contabilitate. Ea include un dispozitiv de autentificare pentru controlul procesului, un seif pentru depozitarea bancnotelor în condiţii de securitate maximă şi un sistem de colectare în saci securizaţi, de unică folosinţă, cu închidere permanentă, pentru transport valori. Se reduce timpul de procesare al numerarului şi scade riscul acceptării bancnotelor false; de asemenea, se elimină necesitatea reconcilierilor ulterioare. Aplicaţia software permite monitorizarea/administrarea de la distanţă, trimite rapoarte privind încasările şi depunerile, situaţia stocului fizic de numerar şi chiar creditarea contului deponentului în timp real, în funcţie de termenii contractuali.
Aceasta a fost una din iniţiativele noastre de dezvoltare cu resurse interne, prin care punem la dispoziţia clienţilor o soluţie potrivită mediului în care activează.
Pe lângă statutul de distribuitor al unor branduri notorii, Ropeco s-a distins și ca un dezvoltator inspirat al unor soluții software & hardware proprii. Prin ce fel de astfel de soluții (terminale neasistate, soluții POS etc) ați convins clientela și v-ați remarcat pe piață în ultimii ani?
În primul rând, prin soluţiile cu valoare adăugată şi serviciile furnizate în completarea elementelor clasice caracteristice reţelelor de terminale asistate pentru plată cu card bancar. Menţionez aici soluţia de management de la distanţă a terminalelor (TMS – Terminal Management System) şi soluţia de încărcare a cheilor de criptare de la distanţă (RKL – Remote Key Loading). Aceste unelte software permit clienţilor noştri, băncile, să gestioneze eficient şi cu eforturi minime o reţea amplă de terminale instalate la comercianţi. Totodată, calitatea serviciilor de configurare, instalare şi mentenanţă în teren a atras colaboratori noi şi în acest domeniu, Ropeco având în acest moment parteneriate cu mai mulţi procesatori de plăţi externi deciși să intre pe piaţa din România.
Ca un capitol aparte aş menţiona aici soluţiile de plată neasistată cu card bancar furnizate în diverse proiecte e Self-Service. Aceste proiecte acoperă o gamă largă de industrii unde s-a ivit necesitatea unor astfel de soluţii. Menţionăm aici kioskurile de Self-Service din retail, parcometrele de la Sibiu şi Râmnicu Vâlcea, automatele de tichete de călătorie pentru transportul public din diferite zone ale ţării, automatele de vânzare ale SAS Group, Transmedika, Tonomatul de Cărţi, kioskuri de tichete acces, etc.
Particular pentru acest gen de soluţii este necesitatea integrării din punct de vedere IT cu diverşi furnizori de echipamente, aceste proiecte constituind fiecare un examen de maturitate nou și diferit.
Avem experienţă în dezvoltarea proiectelor in house; amintesc despre primul automat de plăţi a facturilor la utilităţi, un terminal echipat cu software-ul nostru propriu. Aparatul a fost excelent primit pe piaţa de profil şi a adus multe beneficii în reţeaua a trei bănci comerciale locale. Suntem pregătiţi şi pentru alte soluţii self-banking sau self-service, indiferent dacă vor fi off-line sau on-line.
Cum sperați că veți rămâne eficienți și competitivi într-o piață locală capricioasă, lovită mai nou de o acută criză a forței de muncă? Ce noutăți pregătiți pentru perioada care urmează?
Suntem deja o companie matură și stabilă, și avem implementate mecanisme prin care ne adaptăm la ”capriciile” pieței. Investim mult în oameni și cred că acest lucru ne ajută să nu resimțim acut efectele crizei de pe piața muncii. Tocmai această criză a forței de muncă generează noi oportunități.
Astfel, în perioada care urmează dorim să dezvoltăm și să implementăm soluțiile de echipamente self-service în toate domeniile, dar cu precădere ne concentrăm pe echipamentele pentru procesarea numerarului. Ne așteptăm ca soluția Cash Infinity să aducă schimbări importante în modelele de business retail și sperăm să ne aducem contribuția la dezvoltarea acestui sector, continuând experiența de aproape 25 ani pe piaţa de profil.